En tv-serie, en dokumentär eller en reality-såpa består inte bara utav det som publiken ser på sin tv-skärm – bakom kameran finns nämligen ett helt produktionsteam.

videoCameraProFöretaget Brikk är ett produktionsbolag i Stockholm och om det är någon som vet vad som verkligen försiggår bakom det som publiken ser på sin tv-skärm så är det dem. På exempelvis deras Facebook-sida lägger de regelbundet upp filmklipp om just hur det går till bakom kameran och vad som faktiskt krävs för att få till ljus, ljud, handling och en bra show – för självklart händer det mer än vad vi tv-tittar faktiskt får se. Till exempel skriver Helsingborgs Dagblad om hur det faktiskt ser ut bakom kameran på den populära tv-serien Game of thrones när man spelar in serien. Något som vi tv-tittare kanske inte visste är till exempel hur man som produktionsteam inte filmar serien i rätt ordning, utan att delar av serien spelas in under olika tillfällen och inte alls i ordningsföljd – vilket även ibland är en aning förvirrande för skådespelarna. Och det är inte bara manusförfattarna och upphovsmannen till serien som bestämmer vad som ska hända i handlingen och i varje avsnitt, även producenterna har ett finger med i spelet på den avdelningen. Och det är inte bara så som det fungerar i fiktiva tv-serier – även reality-såpor har producenter som pekar i vilken riktning som deltagarna ska styra sin serie och ett typexempel på denna typ av realitytv-serier är det amerikanska programmet Keeping up with the Kardashians.

Produktionen ”tell all”

I veckan publicerade den amerikanska nöjessajten Radar online en artikel om hur produktionsteamet bakom tv-serien Keeping up with the Kardashians berättar vad som sker bakom kameran. Som till exempel att Kim Kardashian gillar att göra flera omtagningar av scener och hur Kris Jenner är den enda i familjen som vill granska och godkänna allt hon är med i innan det sänds i serien. Och enligt artikeln har det inte alltid varit en dans på rosor att följa familjens utveckling under de åtta år som serien sänts precis. Vid filmandets start till exempel var produktionen som en del av familjen men nu behandlas produktionen mer som betjänter berättar källor nära familjen och produktionen.